NAK TAHU ADA APA DISINI. SILA LAH KLIK....

Friday, June 29, 2012

ANAK NAKAL UJIAN ALLAH SWT..

PUNCANYA kecil saja, tetapi amuk si kecil berlarutan apabila permintaannya tidak ditunaikan. Selepas puas menangis, meronta dan menjerit, si kecil mula membaling barang yang ada di sekelilingnya.

Pujukan si ibu tidak diendahkan. Geram ‘tunjuk perasaannya’ tidak dipedulikan oleh ibu, si kecil kemudian menggigit dan menarik rambut ibunya berulang kali. Hilang sabar dengan kerenah anak, akhirnya si ibu memukul si comel.

Situasi itu mungkin pernah dialami kebanyakan ibu atau bapa. Anak kecil membuat kerenah dan ‘tidak makan pujuk’, misalnya mahukan perhiasan kaca atau benda tajam sebagai permainan, mengamuk kerana perkara remeh seperti marah dengan usikan si abang, kemahuan untuk membeli mainan mahal tidak dipenuhi atau tidak mahu makanan yang terhidang tetapi minta makanan yang tiada.

Berdepan anak yang banyak kerenah kadangkala membuatkan ibu bapa kurang sabar.

Apapun, kerenah anak adalah ujian Allah. Ia menguji kesabaran dan keimanan manusia kepada Allah.

Firman Allah SWT dalam surah al-Anfal ayat 28 bermaksud: ”Dan ketahuilah bahawasanya harta kekayaan dan anak kamu adalah cubaan hidup dan sesungguhnya di sisi Allahlah pahala yang amat besar.”

Panel pendakwah dan pendidik, Wan Akashah Wan Abdul Hamid, berkata Allah sengaja menguji keimanan kita untuk melihat sama ada kita semakin bersyukur apabila dikurniakan zuriat atau semakin jauh daripada-Nya.

Segala ujian itu tidak terlepas daripada dua perkara, iaitu sebagai penghapus dosa atau peningkatan darjat.

“Apapun sebab kita diuji dengan kerenah anak, Allah bukan bertujuan menyeksa kehidupan kita, tetapi ini tanda kasih sayang-Nya. Sebelum ibu bapa memilih kaedah paling sesuai mendidik atau mengajar anak, mereka perlu pastikan tiga perkara iaitu mengenal pasti jenis kenakalannya, tahap nakal serta membezakan kesilapan dan kesalahan anak.

“Ibu bapa perlu faham jenis atau kategori kenakalan anak kerana pemahaman perkara ini penting supaya mereka dapat menangani masalah anak dengan betul dan berkesan.

“Selain itu, tahap kenakalan anak berbeza mengikut peringkat umur, jantina, kecerdasan akal fikiran, pengaruh rakan dan persekitaran, didikan, suasana keluarga dan taraf ekonomi sesebuah keluarga. Yang pasti, kenakalan anak yang usianya lebih besar adalah lebih serius berbanding anak kecil.

“Anak tidak sepatutnya dihukum kerana melakukan kesilapan, tetapi memadai dengan dinasihati supaya dia lebih berhati-hati pada masa akan datang.

“Contoh kesilapan ialah anak tidak sengaja memecahkan tingkap ketika bermain bola, manakala kesalahan pula adalah perbuatan yang tidak betul dan disengajakan. Ia terbahagi dua iaitu kesalahan besar dan kecil,” katanya.

Wan Akashah berkata, kesalahan besar ialah yang jelas melanggar syariat atau undang-undang dan boleh mendatangkan mudarat kepada dirinya dan orang lain. Contohnya anak sengaja bercakap bohong, tidak solat atau memukul rakan.

Kesalahan kecil pula biasanya tidak jelas melanggar syariat dan tidak membahayakan, tetapi mungkin melanggar peraturan manusia. Contohnya suka menconteng dinding atau tidak mahu buat kerja sekolah.

Sebagai manusia biasa, ada kalanya kerenah anak membuatkan ibu bapa hilang sabar. Selain asuhan baik, doa adalah kaedah penting yang mesti diamalkan ibu bapa dalam mendidik anak.

“Ada doa di dalam al-Quran untuk melembutkan hati anak supaya dengar cakap dan mudah mengerjakan solat. Antara doa yang perlu diamalkan ialah surah Toha ayat 1-5, surah al-Syura ayat 19 dan surah al-Hasyri ayat 21. Doa ini boleh diamalkan dengan meniup pada ubun rambut anak atau ditiup ke dalam air,” katanya.

Menurutnya, antara pendekatan lain yang boleh diambil dalam menangani kerenah anak ialah:

- Bersikap adil dalam semua perkara.

- Konsisten dalam tindakan menangani masalah.

- Jalin hubungan baik dengan anak.

- Jadikan diri sendiri sebagai contoh.

- Berlembut walaupun tegas.

- Tunjukkan kemesraan dan kasih sayang.

- Tunjukkan penghargaan pada anak.

- Jangan bezakan kasih sayang terhadapnya.

- Sesuaikan tindakan dengan watak.

- Kurangkan pengaruh negatif.

- Tunjukkan minat mendalam dalam menangani masalahnya.

- Beri peluang untuk anak meluahkan perasaannya.

- Adakan usrah keluarga.

- Jangan mengungkit kelemahannya.

- Dapatkan kerjasama keluarga.

Bagi masalah anak yang banyak menangis dan memberontak apabila kehendaknya tidak dipenuhi, ibu bapa perlu mengajar serta melatih anak menahan emosi. Ibu bapa perlu cipta suasana yang dapat menjauhkan anak daripada emosional seperti menangis.

Amaran atau gertakan seperti jika menangis lagi, permintaannya tidak dipenuhi boleh dikatakan kepada anak terbabit. Misalnya: “Jangan menangis lagi. Kalau menangis lagi, ibu tak mahu penuhi permintaan Haikal.”

Menurutnya, apabila berdepan kerenah anak nakal, antara kebiasaan ibu bapa ialah memukulnya sama ada menggunakan rotan, tangan atau tali pinggang sebagai hukuman.

“Tidak dinafikan cara itu sangat memberi kesan terhadap anak. Apapun, perlu diingat, memukul anak lebih banyak memberi kesan negatif jika salah caranya. Anak yang besar atau remaja tidak sesuai dihukum cara itu kerana menimbulkan emosi buruk, berdendam, trauma atau membentuk peribadi kasar,” kata Wan Akashah.

Menurutnya, terlalu kerap memukul juga membuatkan anak menjadi lali dan sakit dipukul tidak lagi memberi erti kepadanya. Anak hanya berkelakuan baik sementara di depan ibu bapa kerana tidak mahu dipukul tetapi apabila di luar pengawasan ibu bapa, mereka menjadi lebih liar.

Katanya, memukul anak nakal mesti kena caranya. Pada zaman dulu, rotan digunakan untuk mengajar anak iaitu selepas amaran tidak diendahkan, anak itu dirotan. Selepas dirotan, anak itu dinasihati supaya tak mengulangi kesilapan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA. SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA DISINI

Doa memohon dikurniakan cinta Ilahi

~ Doa memohon dikurniakan cinta Ilahi dan cinta mereka yang beriman kepada Ilahi ...~


 
TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA. SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA DISINI

Thursday, June 28, 2012

Harus semua ambil iktibar...

FAKTA YG MENGEJUTKAN!!

SEBAB2 KENAPA PENJARA PUDU DITUTUP??!!

Berlaku di Penjara Pudu Kuala Lumpur di suatu ketika dulu. Hanya boleh disebarkan pada orang2 tertentu sahaja... Sebelum Penjara Pudu ditutup dulu pernah diceritakan bahawa terdapat satu bilik dipanggil "Bilik Terakhir". Dibilik inilah seringnya berlaku kejadian pelik sejak Penjara Pudu ditutup.

Dinamakan "BILIK TERAKHIR " adalah kerana dulu ia merupakan bilik kediaman terkahir bagi si pesalah jenayah berat sebelum menjalani hukuman gantung sampai mati pada keesokan harinya dibilik gantung..




Di BILIK TERAKHIR inilah pesalah dikatakan akan meratap, menangis, menjerit, bercakap seorang diri dan berbagai lagi perlakuan kerana menyesali Kesalahan mereka yang lalu. Mereka menjadi begitu kerana dikatakan tidak kuat semangat menghadapi maut keesokan harinya yang telah diketahui mereka.

Menurut kata warden-warden yang masih ada di Penjara Pudu sewaktu proses pengosongan Penjara Pudu dijalankan, mereka sering terdengar suara2 sayu meminta tolong, suara orang menangis dan bermacam-macam lagi dari Bilik Terakhir tesebut.

Tak kurang juga ada diantara warden yang terlihat seekor kambing hitam sering masuk menembusi pintu bilik itu tanpa dibuka dan kemudian tidak pula kelihatan kambing keluar semula.

Ramai bomoh dan pawang yang dipanggil bagi memulihkan bilik tersebut mengatakan bahawa suara2 yang sering kedengaran diwaktu malam dari Bilik Terakhir itu adalah akibat roh-roh pesalah yang mati ditali gantung tersebut tidak tenteram kerana mati mereka ditali gantung.

Nak dijadikan cerita pada suatu malam Jumaat ketika hujan renyai-renyai seorang warden telah ditugaskan mengawal kawasan yang berhampiran dengan "Bilik Terakhir" itu. Ketika sedang berkawal kira-kira lebih kurang pukul 01:00 pagi beliau terdengar seperti tapak kaki sedang berlari-lari berhampiran bilik tersebut.

Ia cuba beranikan diri untuk untuk melihat apakah bendanya itu. Sedang ia mengamat-amati maka terlihatlah dalam kesamaran seekor kambing hitam sedang menuju kearah Bilik Terakhir itu lalu lesap begitu saja. Ia berasa harian bagaimana seekor kambing boleh ada dikawasan itu? Oleh kerana ingin tahu ia beranikan juga diri menghampiri Bilik Terakhir itu.

Alangkah terperanjatnya mendapati pintu bilik itu telah bertukar menjadi pintu gua. Mulalah ia berasa gementar, seram serta menggigil ketakutan namun diberanikan juga diri memasuki pintu gua yang samar-samar itu sambil meninjau-ninjau didalamnya jika terlihat akan kambing tadi. Apabila sampai je ke dalam gua tersebut alangkah terperanjatnya ia bila didapati banyak harta karun dalamnya. Ia cuba mengambil harta itu tetapi tiba-tiba hilang dari pandangan lalu menjelmalah satu lembaga yang mengerikan seraya berkata,

"Heyyyyyy manusiaaa. Jangan awak sentuh harta itu. Hartaaaa itu bukan kauuu yang punyaaaa "

"Ahmad Albab yang punyaaaaaa" Ha Ha Ha Ha Ha "Yaaaaaaa, Ahmad Albab yang punyaaaaaa ... "


Tahniah kerana minat membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA. SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA DISINI

TIPS UNTUK SEGAR DI pagi hari,.......

Anda mengalami masalah mengantuk di waktu pagi? Rasulullah s.a.w. tidak tidur selepas menunaikan solat subuh kerana Allah s.w.t. memberkati umat ini yang berpagi-pagi, seperti satu hadith yang berbunyi:

"Ya Allah, berkatilah umatku yang berpagi-pagi"
Untuk itu, para fuqaha' memakruhkan tidur selepas solat subuh. Disebutkan ulama bahawa tidur selepas solat Subuh adalah makruh, dikecualikan dari kemakruhan ini adalah mereka yang berjaga malam untuk qiyam dan sebagainya.

Ada tips yang boleh diamalkan jika kita mahu kekal berjaga pada waktu pagi. Tips ini saya dapat dari ayah sahabat saya. Mari kita amlkan 5S ini :

01.Subuh
Jangan tinggal solat Subuh bagi yang boleh melaksanakannya. Dan lebih elok, sambung dengan bacaan Ma'thurat atau al-Quran.

02.Senaman
Buatlah senaman yang ringan dalam rumah, kalau rajin, berjoging di luar rumah. Jalan kaki juga dikira senaman.

03.Sembang
Rupanya borak-borak pun boleh hilangkan mengantuk. Selalu juga buat kalau ada sahabat yang turut tidak tidur lepas subuh. Tapi jangan sembang benda- benda yang lagha; nanti pagi-pagi sudah kumpul dosa. Nauzubillah.

04.Sapu rumah
Betul, kalau tidak percaya, cubalah. Ini juga salah satu senaman.

05.Selesai atau Sempurna 
Pastikan semua yang kita buat tu semuanya selesai. Yela, nak hilangkan mengantuk, kita pun pergi la cari penyapu nak sapu rumah, tapi tidak sampai 3 minit, kita sudah masuk tidur balik sebab tak tahan mengantuk sangat.

Kesimpulannya, tips 5S ini perlulah dilaksanakan dengan sempurna supaya ia betul- betul berkesan.
Dan bagi saya, ada dua S yang saya buat untuk hilangkan mengantuk dan tidak tidur lepas subuh.

Pertama, saya Segarkan diri (mandi), bila tubuh dah segar secara tak langsung, saya rasa semangat, tidak banyak pun sikit.

Kedua,  Siapkan kerja yang tidak siap. 

Ok, selamat beramal dan jika ingin wajah berseri ataupun awet muda, jangan amal tidur lepas Subuh ye :D

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA. SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA DISINI

Wednesday, June 27, 2012

UBATI ANAK NAKAL & MALAS


TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA. SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA DISINI

Petua Keyakinan Diri Untuk Suri Rumah

1. Jangan berasa tertekan ketika menyempurnakan kerja-kerja dalam rumah yang bertimbun dan tidak pernah habis. Teruskan dan bereskan semuanya dengan penuh rasa bertanggungjawab. Jika anda selalu merasa ragu-ragu, itu petanda besar anda kurang yakin dengan diri sendiri.

2. Minta suami menegur anda untuk memperbaiki kualiti diri anda. Suami akan nampak kekurangan diri anda yang mungkin anda tidak nampak. Untuk memperbaiki diri, kritikan serta teguran orang lain, amat perlu. Bila anda sudah ditegur, diamkan diri dan jangan lawan. Teguran, walaupun pedas, baik untuk mengatasi kekurangan diri kita.Kita harus terima teguran, serap dan tukar ia menjadi pencetus perubahan positif. Tidak ada ruginya kalau teguran itu benar bagai dikata. Hanya orang yang ego tebal atau tinggi, tidak sanggup ditegur. Apabila anda berubah, suami nampak perubahan itu, dia akan gembira dan lebih sayang.

3. Berkawan dengan suri rumah lain yang bersikap positif sahaja. Pilih suri rumah yang anda lihat positif sikapnya, percakapannya dan perbuatannya. Dengan sikap positif, kita boleh hilangkan keraguan, kesangsian, rasa kurang keyakinan dan juga dan perasaan takut.



 
Kenapa Anda Mesti Yakin Diri?
Jika anda kurang keyakinan diri, beberapa masalah atau kesulitan akan berlaku:

1. Suami hilang “selera” pada anda.
2. Anda bercelaru, bermasalah dalam mengurus diri, mengurus anak-anak, mengurus suami.
3. Asyik melakukan kesilapan dan anda malas mengatasi kesilapan.
4. Anda tertekan dan ini menyebabkan anda tidak dapat menjalankan tanggungjawab dengan sempurna. Susulan itu, anda jadi malas dan selalu berperasaan muram.
5. Suami pula asyik mencemuh sikap anda kerana bosan dengan ketidakyakinan anda. Mungkin dia akan jarang balik ke rumah.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA. SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA DISINI

SELAMAT PAGI............

Morning semua! Selamat hari Rabu!!! :) Macam mana dengan semalam? Mesti ada pahit manis kan? Takpe.. Jadikan yang semalam tu pengajaran, dan hari  ni kita tempuh hari baru, cabaran baru.. Kita belum tahu lagi kan apa yang akan bakal kita semuka pada hari ini tapi anggap tu satu tugasan baru untuk kita..


Kalau pagi2 apa korang buat lepas bersiap2 semua? Kalau aku, of course siap anak dan aku akan turun and masuk dalam kereta.. Pakai kasut and turn on radio.. Haa.. Radio first sekali yang aku akan ON macam biasa la, HOT FM Lebih Hangat Daripada Biasa.. Pagi2 dengar suara Fara Fauzana, Faizal Ismail, AG, dan Abang Usop Wilcha memang buat aku senyum pagi2.. Kadang2 tambah gelak dengan kemunculan FF dan Fifie.. Hehe.. Mungkin sesuai dengan citarasa aku, ada lagu Malaysia, Indonesia, English dan macam2..

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA. SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA DISINI

Tuesday, June 26, 2012

Tips Mengelak Dari Menguap Pada Waktu Siang

Menguap pada siang hari kadang-kala boleh mendatangkan malu pada diri anda jika dilihat oleh orang lain. Mungkin cara-cara di bawah boleh membantu anda mengelakkan dari menguap dan mengantuk pada siang hari:

 

Makan

* Perut kosong boleh menyebabkan mengantuk. Makan dengan kadar sedrhana dapat mengelakkan  mengantuk pada waktu siang.
 
Jilat Bibir

* Jika terasa hendak menguap, cuba basahkan bibir anda dengan menjilatnya.
 
Tidur

* Cuba dapatkan tidur yang cukup pada waktu malam iaitu 8 jam.
 
Mengunyah Sesuatu
 
* Cuba kunyah makanan atau gula getah untuk mengelakkan mengantuk dan menguap.
 
Kerdipkan Mata
 
* Jika anda mengadap komputer, cuba kerdipkan mata anda selalu.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA. SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA DISINI

PEMBUKA CERITA DI PAGI HARI

Kisah Ular Hitam Menunggu Mayat.(Kisah Benar)




SUATU cerita yang telah berlaku beberapa tahun dulu di Makkah. Kisah yang boleh kita renungkan bersama serta jadikan panduan dalam diri kita ini. Kisah yang anda baca ini bukannya datang dari majalah Mastika atau majalah-majalah tabloid tetapi kisah dari tanah perkuburan Sa’raya, Makkah.

Pada beberapa tahun dahulu ada seorang perempuan yang berumur 40an telah meninggal dunia.Mereka telah mengusung jenazah beliau untuk dikebumikan di tanah perkuburan Al Ma’ala yakni lebih kurang 2 kilometer dari Masjidil Haram selepas solat zuhur.Apabila sampai sahaja di tanah perkuburan tersebut, alangkah terperanjatnya mereka bila mendapati seekor ular yang berwarna hitam sebesar paha bersisik tebal telah berada di dalam liang lahat (dalam kubur tersebut).

Subhanallah … keadaan ular tersebut amat mengerunkan. Mereka pun terus berlalu dari situ dan membawa jenazah wanita tersebut ke tanah perkuburan yang lain yakni di tanah perkuburan Sa’raya lebih kurang setengah jam memandu dari situ (8 km Jauhnya) .Apabila mereka sampai di tanah perkuburan tersebut, rupa-rupanya ular hitam yang sama juga telah menunggu jenazah wanita yang ingin dikebumikan di situ.

Allahuakbar … mereka mengambil keputusan untuk memindahkan serta mengangkat ular tersebut dan letakkan di luar yakni berjauhan sedikit dari kawasan tersebut dan mengkebumikan jenazah wanita itu (yang peliknya ular hitam itu tidak melakukan apa-apa bila disentuh oleh mereka).Selepas sahaja mereka mengkebumikan mayat wanita itu, tiba-tiba Ular Hitam yang diletakkan berjauhan dari situ terus datang menjalar dengan pantas dan masuk meluru ke dalam kubur wanita itu.MasyaAllah (seperti menjunam ke dalam swimming pool dari atas – keadaan sewaktu ular itu masuk ke dalam kubur).

Dengan beberapa seketika mereka mendengar bunyi seperti dahan-dahan pokok yang dipatah patahkan dan apabila mereka melihat ke dalam kubur wanita tersebut, alangkah terperanjatnya kerana ular hitam sedang membelit jenazah wanita itu serta mematah matahkan tulang jenazah itu. Subhanallah... Ada beberapa orang yang berada di persekitaran kubur itu turut pengsan melihat kejadian itu. Selepas diselidiki kenapa perkara tersebut boleh terjadi, rupa-rupanya sewaktu hayatnya, wanita tersebut suka melewat lewatkan solatnya.

Marilah kita ambil iktibar dan pedoman dari kejadian ini. Semoga Allah swt kuatkan iman kita dalam mendirikan solat 5 waktu daripada gangguan syaitan dan iblis insyaAllah.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA. SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA DISINI

Monday, June 25, 2012

BILA INI SUJUD TERAKHIRKU



 Ya Allah
Dalam sujud terakhirku
Kuteriakkan asma'Mu sekeras-kerasnya
Agar runtuh dinding kesombongan dalam hatiku
Biar tenggelam segala kejahilanku..

Ya Rabbi
Dalam sujud terakhirku
Ku menangis sejadi-jadinya
Biar kering air mata ini
Namun basah ladang hati yang gersang..

Ya Rahman
Dalam sujud terakhirku
Kulihat semua dosa yang membayangiku
Kelam mencengkam jiwa yang lusuh...

Ya Mujib..
Aku berlindung di atas nama-Mu dan kekuasaanMu..
Peliharalah diri dan hatiku
Agar ia mampu membesar dengan baik
Redhalah daku menjadi sayap kiri perjuangan..
Biarlah daku menyemarakkanya..
Kan ku teguh menatang serikandi ummah..

Ya Rahim
Dalam sujud terakhirku
Biarkan daku patah dalam cahaya-Mu
Biarkan kumusnahkan titik-titik kemunafikanku
Agar daku kembali ke dalam pelukan hidayah-Mu

Ya Allah..
Aku akui keagungan-Mu..
Namun hatiku sering leka..
Jahiliah seringkali bertakhta dijiwaku..
Aku mohon agar diberikan hati yang baru..
Hati yang sering terikat dengan-Mu..
Yang sentiasa rindu dan takut pada-Mu..

Ya Malik..
aku berharap diri ini belum terlewat..
Untuk aku kembali sujud dan bertaubat kepada-Mu..
Ampunkan segala dosa-dosaku
Di atas setiap keterlanjuranku
Janganlah Engkau panggil daku tika diri ini masih berlumuran noda..
Kasihanilah daku, Ya Allah
Bantulah daku dalam menempuh jalan rasul2Mu..
Dalam usaha mencari firdaus-Mu..

Ya Allah Hanya kepada-Mu lah terletaknya harapanku
Biarkanku hirup nafasku sekali lagi
Hanya untuk menyebut nama-Mu dan kekasih-Mu tercinta
Sesungguhnya aku adalah kepunyaan Allah
Dan kepada-Nya jualah aku pasti kembali....Amiin ya Rabbal 'alamin..

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA. SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA DISINI

Korang pernah x rasa apa yang aku rasa ni?


 
Makin hari, makin xde mood dah aku nak keje.
Hari2 stress je memanjang.
Adoi!!!!!
Boleh jadi gile aku nnt.
Kalau korang jadi aku apa korang buat ek?

Agaknya sebab aku dah boring ngan kerja aku sekarang ke?
Maklumla dah nak masuk 3 tahun aku stay kat situ..
Kalau la nak tukar kerjaya..
Aku nak jadi apa plak? hehehehe...........jiwa kacau....jadi macam nie bila aku mengantuk.....
TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA. SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA DISINI

Tutti Fruitti Cream Horn

 aku ambil resepi ini dari blog  kongsi resepi. sedapnya rasa macam nak buat, tapi kena lah tunggu hari sabtu dan ahad.. mesti cuba....

 
Bahan-bahan:
 
Doh pastri lapis secukupnya
1 biji buah kiwi
Buah strawberi secukupnya
Buah pic secukupnya
Krim pastri secukupnya


** untuk krim pastri saba buat cara ini..


  • 300 ml susu segar
  • 3 biji kuning telur
  • 50 g gula halus
  • 20 g tepung gandum*
  • 20 g tepung jagung*(*disatukan dan diayak)
  • 1 camca teh esen vanilla dan 2 camca besar mentega atau marjerin

  • Cara memasak:

    1. Canai doh pastri lapis setebal 3mm dan potong selebar 1.5cm dan panjang lebih kurang satu kaki.
    2. Lilitkan pada acuan tin cream horn (boleh didapati di kedai bakeri).
    3. Seterusnya bakar pada suhu 200ÂșC selama 25 minit atau sehingga keperangan.
    4. Apabila pastri telah sejuk, masukkan krim pastri dan susunkan buah-buahan yang telah dipotong dadu   tadi.
    5. Akhir sekali, susunkan di atas pinggan dan bolehlah dihidangkan.

    TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA. SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA DISINI

    Berjumpa lagi

    setelah 2 hari bercuti kita berjumpa lagi................ hari sabtu dan ahad memang aku tak boleh nak berblog. biasa lah anak kesayangan ku seorang, dia bukan boleh tengok kalau aku pegang jer laptop, mulalah dia nak guna juga, last2 dapat kat dia juga lah.....:)


    TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA. SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA DISINI

    Friday, June 22, 2012

    HARI JUMAAT

    Pejam celik... pejam celik dah Jumaat balik. Baru semalam rasanya kita baru mulakan tugas selepas cuti hujung minggu.
     
     Begitu pantas waktu berlalu, sepantas itukah pergerakan kita? Semakin hari semakin mencabar kekuatan fizikal dan ketajaman fikiran... Jaga kesihatan ! Jaga kesihatan ! Sesungguhnya kekuatan fizikal dan ketajaman fikiran bermula dengan badan yang sihat.

    Selamat Menyambut Hari Jumaat, penghulu segala hari.

    TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA. SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA DISINI

    SUNNAH-SUNNAH & ADAB-ADAB HARI JUMAAT


    TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA. SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA DISINI

    Thursday, June 21, 2012

    MARI SAMA2 KITA MEMBANTU ADIK Muhammad Zaquan Adha bin Bakeri

    Lelangit Zaquan Berlubang  Apa Dimakan Keluar Di Hidung (dalam majalah mingguan wanita)

     

    Bagi yang melihat Muhammad Zaquan Adha bin Bakeri tentunya menganggap tiada apa yang tidak kena pada anak kecil berusia setahun lima bulan ini. Tetapi di sebalik kesempurnaan fi zikalnya tersembunyi derita yang ditanggung oleh anak bongsu kepada Rohani binti Mohd Ali dan suaminya Bakeri bin Derani ini.

    Anak kecil dipanggil Zaquan ini mengalami masalah lelangit berlubang. Tidak seperti masalah mulut sumbing atau terma sainsnya lelangit rekah, lelangit bercelah atau cleft palate, masalah yang dialami oleh ini hanya dapat apabila dia membuka mulutnya dengan luas.

    “Kalau hendak melihat masalah Zaquan hanya itulah caranya. Dia perlu buka mulut. Setiap kali diminta buka mulut dia tentu menangis dan ia perkara biasa buat dirinya. Tapi dia tidak sakit,” tutur Rohani sambil memegang mulut anaknya agar penulis dan jurugambar boleh mengambil gambar lelangit berlubang dalam mulut anaknya.

    Menurut ibu ini lagi dia dan suami tidak menyedari bahawa anak ketiga mereka ini mengalami masalah lelangit berlubang sewaktu dilahirkan. Hanya setelah usia anak nya empat bulan barulah mereka perasan akan masalah tersebut.

    “Kami sedar apabila melihat dia makan dan minum. Apa yang dimakan akan keluar kembali daripada hidungnya. Apabila kami melihat ke dalam mulutnya barulah kami ternampak lubang yang terus bersambung pada hidungnya. Tengok sahajalah hidungnya ini. Kemek dan seperti tidak ada tulang.
    “Pada mulanya saya terkejut dan tidak boleh menerima keadaan yang dialami oleh anak saya ini. Apabila saya pergi ke hospital untuk melakukan pemeriksaan selanjutnya, barulah saya tahu apa keadaan sebenar anak.

    “Selepas doktor melakukan pemeriksaan, dia mengesyorkan agar saya berjumpa dengan pakar di hospital Kuala Lumpur. Saya dan suami pun bawa anak ke sana. Berulang kali kami ke hospital untuk melakukan pemeriksaan. Akhirnya doktor yang memeriksa memberitahu bahawa pem bedahan untuk membetulkan lelangit berlubang itu boleh dilakukan jika berat badan anak saya mencapai 7 auns ke atas.
    “Tetapi dengan berat badan Muhammad Zaquan Adha yang tidak pernah mencapai 7 auns, tidak tahulah bila boleh pembedahan itu dibuat. Ditambah pula kami tidak mempunyai wang yang cukup untuk melakukan pembedahan, mungkin lambat lagilah,” jelas Rohani dengan perlahan. Terpaksa Berhenti Kerja

    Demi anak ini juga, Rohani terpaksa berhenti kerja sebagai jurujual di sebuah pusat membeli-belah di Kajang. Sejak bulan Ogos 2011, dia hanya tinggal di rumah untuk menjaga Zaquan.

    “Pada mulanya saya hanya mahu meng ambil cuti tanpa gaji selama tiga bulan. Tetapi majikan tidak membenarkannya. Saya diminta berhenti. Saya tiada pilihan dan terpaksa melakukannya. Jika saya tidak berhenti, anak saya ini tidak ada yang jaga.

    “Susah untuk menjaga anak ini kerana dia sering sakit. Jika abang atau kakaknya demam, sudah pasti dia akan demam juga. Badannya tidak kuat. Selain mudah demam, anak saya ini juga sering kena sawan.
    “Dahulu semasa saya bekerja, anak saya selalu sakit dan sering juga masuk wad. Bila saya hantar pada pengasuh pula, sukar bagi mereka untuk menjaganya,” katanya lagi.
    Sambung Rohani lagi, sejak dia ber henti kerja bermakna tiada lagi wang tamba han yang boleh digunakan untuk per belanjaan keluarga. Akibat masalah kewangan ini juga, dia terpaksa menghentikan pembelian susu khas yang sepatutnya diminum oleh Muhammad Zaquan Adha untuk tujuan menambah berat badannya.

    “Dahulu saya pernah jumpa pakar pema ka nan. Dia sarankan saya beli susu khas itu. Satu tin susu berharga RM70. Sebulan lebih kurang tiga tin yang diperlukan. Dahulu sewaktu saya masih ada kerja, duit gaji saya gunakan untuk beli susu khas itu.

    “Tetapi sekarang saya tidak mampu lagi. Duit gaji suami yang bekerja sebagai pemandu pula hanya cukup-cukup untuk perbelanjaan keluarga dan persekolahan anak-anak sahaja. Sekarang ini anak saya hanya minum susu formula biasa sahaja.”

    Selain minum susu, Zaquan turut diberi makanan biasa. Tetapi sebelum diberi kan kepadanya, Rohani perlu mengisarnya hingga halus terlebih dahulu bagi memudah kan dibuat bagi memudahkan nya menelan makanan.

    Risau Dengan Perkembangan Anak
    Selagi Zaquan tidak melakukan pem bedahan untuk membetulkan lubang di lelangit nya maka selagi itulah dia akan meng alami masalah untuk makan dan minum. Itulah yang merisaukan Rohani, lebih dari itu jika pembedahan lambat dilaku kan, pertuturan anaknya juga akan menjadi lambat.

    “Anak saya mungkin akan jadi sengau jika pembedahan tidak dilakukan. Saya tidak mahu anak saya berkeadaan sebegitu. Saya mahu anak saya bercakap seperti kanak-kanak biasa. Saya juga mahu anak saya membesar seperti kanak-kanak sebayanya. Malah doktor juga mengesyorkan agar pembedahan dilaku kan sebelum usianya tiga tahun untuk memudahkan dia bercakap dengan betul dan sempurna,” ujarnya sambil mem beri tahu walaupun punya masalah lelangit tapi dia seorang anak yang aktif.
    “Memang penat menjaganya. Waktu malam saya sentiasa terjaga daripada tidur mendengarkan tangisan dia. Apabila dia sudah bangun sukar pula untuk menidur kan nya. Pada waktu siang pun sama. Sebab itu saya tidak boleh mencari kerja lain.

    “Jika diikutkan hati saya mahu bekerja semula. Cari duit belanja tambahan. Tetapi memikir kan kesukaran untuk orang lain untuk menjaga Zaquan saya terpaksa lupakan seketika,” ungkapnya ketika ditemui di rumahnya yang terletak di Kajang.


    BANTU ADIK ZAQUAN
    Bagi pembaca yang ingin membantu Muhammad Zaquan Adha, bolehlah menghulurkan bantuan kepada ibunya Rohani. Anda boleh menghulurkan wang ke akaun Maybank Rohani binti Hj Mohd Ali-162021478503. Atau anda boleh menghubungi nombor telefon 012-6175118.

    TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA. SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA DISINI

    Jom kita ushar baju kurung pahang cantik2 sangat...

     

    KPKVO 090 ( Kurung Pahang Cotton Viscose Original )
    HARGA : RM110 ( termasuk postage SEMENANJUNG shj.) SABAH/SARAWAK + RM5
    Material lebih tebal & berat dr cotton viscose biasa,lembut & sejuk
    SAIZ : - XS
     
    KPKVO 106 (Kurung Pahang Cotton Viscose Original)
    HARGA : RM110 ( termasuk postage SEMENANJUNG shj.) SABAH/SARAWAK + RM5
    Material lebih tebal&berat dr cotton viscose biasa,lembut & sejuk
    SIZE : M , L

    KPKVO 098 (Kurung Pahang Cotton Viscose Original)

    HARGA : RM110 ( termasuk postage SEMENANJUNG shj.) SABAH/SARAWAK + RM5

    Material lebih tebal&berat dr cotton viscose biasa,lembut & sejuk

    SIZE :M , L

     

    cantik-cantik semuanya naik gila tengok :)

     






    TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA. SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA DISINI

    Tips: Jom Mulakan Hari Kita Dengan Cara Ini

    Perkara terbaik yang anda patut lakukan di waktu pagi, adalah

     

    01. Bersyukur, bersyukur, bersyukur
    Bersyukurlah sebab kita masih diberi peluang untuk meneruskan hidup, kita juga masih ada kesempatan untuk melakukan yang terbaik hari ini, lebih baik dari yang semalam.

    02. Tekad Bermotivasi
    Pasang niat dalam hati yang kita mahu jadi bersemangat sepenuhnya. Ambil beberapa artikel-artikel motivasi pendek dan baca dalam seminit dua. 



    Di waktu awal pagi, jangan buka email, baca newspaper, baca gosip-gosip mahupun join sesi mengumpat bersama kawan-kawan. Sebab, ia menerbitkan tenaga negatif lalu menghalang kita dari bermotivasi sepanjang hari.


    03. Dekatkan Diri Dengan Sesi Motivasi
    Ikuti sesi-sesi motivasi di media, misalnya Motivasi Pagi di TV3 dan sesi motivasi Dr Izzy di Hot FM atau mana-mana sesi motivasi. Luangkan masa 3-5 minit memberi motivasi pada diri sendiri melalui sesi-sesi motivasi pendek ni.
    Motivasi harus dijaga, sebab kalau tak di jaga ia mudah turun. Kesannya, kita menjadi tidak bersemangat, lemah longlai dan lemas.


    04. Dalam Apa Jua Yang Kita Buat, Mulakan Dengan Bismillah
    Bila kita mula thumb print nak masuk kerja (baca: untuk yang bekerja), baca bismillah, moga kita dijauhkan dari bisikan syaitan yang membuat kita lalai, mengantuk, macam tak cukup ‘cas beteri’ saja. Andai kata kita seorang pelajar, bermula dari nak masuk kelas, duduk di kerusi kita dan mula nak bukak buku, mulakan semuanya dengan bismillah. Moga apa jua yang kita lakukan mendapat keberkatan. Masuk saje ke dalam kelas, pasang niat kita mahu menuntut ilmu. Bila istiqamah melakukannya, kita punya peluang cerah untuk menjadi cemerlang!


    05. Set Target Kemajuan Diri Sendiri
    Ini juga kurang dititikberatkan. Bila dah keluar rumah sama ada ke kelas atau ke tempat kerja, kita tak tahu apa yang kita nak capai hari tu. Betul tak? Kita hanya nak sampai di sana, bekerja (atau menghadiri kelas) lepas tu nanti petang balik rumah, berehat, makan, minum, pastu tidur. Esok pagi, bangun dan perkara sama berulang lagi. Hidup kita bagai dalam 1 bulatan, situ-situ saja.


    Mulai hari ini, ubah sikap kita. Set target apa yang kita mahu capai, lagi best setkan untuk setiap hari. Andai kita seorang pelajar, set target berapa bab yang kita nak ulangkaji, berapa buah buku yang kita nak baca dalam minggu ni, berapa soalan kita nak bertanya pada lecturer atau guru kita nanti. 


    Andai kita seorang usahawan, set target berapa jualan yang kita nak capai hari ini dan berapa keuntungan yang kita nak dapat hasil dari bisnes kita. Set juga apa yang kita nak pelajari hari ni dalam bidang bisnes kita. Andai kita seorang pekerja, set berapa tugas yang kita nak siapkan dan set limit masa untuk kita menyiapkan segalanya. Kecekapan seorang pekerja di nilai dari kepantasan, ketepatan dan kekemasan.


    06. Lihat Warna Cerah
    Warna boleh mempengaruhi mood. Warna cerah membuat kita jadi energetik, ceria dan penuh dengan idea. Setiap hari, lihat warna-warna yang cerah seperti kuning, merah, biru dan hijau. Cara ni memang berkesan. Dekatkan diri dengan benda-benda berwarna cerah sebab ia mampu merubah mood kita menjadi positif.

     

     07. Penuhkan Hati Dengan Kemaafan
    Lepaskan segala yang dulu-dulu. Maafkan orang diwaktu pagi, maafkan kesalahan semuanya dari dulu sampai sekarang. Lepaskan dendam, rasa tak puas hati, geram, sakit hati dan yang sewaktu dengannya. Andai emosi-emosi negatif ni bersarang di hati (walaupun sedikit) ia menghalang motivasi. 


    Kesannya, kita jadi orang yang tak bersemangat langsung. Lebih teruk, kita jadi orang yang berfikiran negatif, hanya nampak yang negatif dalam diri setiap orang, setiap situasi dan setiap benda.

    Kita mesti berubah untuk kemajuan diri. Berani Berubah Untuk Kecemerlangan Hidup.


    Sharing is Caring




    p/s: hari ni jadi pakar motivasi sekejap..hehe.....


    TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA. SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA DISINI

    Wednesday, June 20, 2012

    Sesambil Tunggu Suami Menjemput Pulang..

    .... aku belek2 entry lama.. di awal2 sewaktu baru nak berjinak2 dengan belog. eiiiiiiiiiiii, tah hape2 la yang aku tulis..malu jer


    ok, tu je.. :)
    TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA. SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA DISINI

    8 Ganjaran Buat Isteri Yang Solehah

     

    1) “Sekali suami minum air yang disediakan oleh isterinya adalah lebih baik dari berpuasa setahun”.

    2) “Makanan yang disediakan oleh isteri kepada suaminya lebih baik dari isteri itu mengerjakan haji dan  umrah”


    3 “Mandi junub si isteri disebabkan jimak oleh suaminya lebih baik baginya daripada mengorbankan  1,000 ekor kambing sebagai sedekah kepada fakir miskin”.


    4) “Apabila isteri hamil ia dicatitkan sebagai seorang syahid dan khidmat kepada suaminya sebagai jihad”.


    5) “Pemeliharaan yang baik terhadap anak-anak adalah menjadi benteng neraka, pandangan yang baik dan harmonis terhadap suami adalah menjadi tasbih (zikir)”.


    6) “Tidak akan putus ganjaran dari Allah kepada seorang isteri yang siang dan malamnya menggembirakan suaminya”.


    7) “Apabila meninggal dunia seorang dan suaminya redha, nescaya ia dimasukkan ke dalam syurga”. (Hadis Riwayat Tarmizi)


    8) “Seseorang wanita apabila ia mengerjakan sembahyang yng difardhukan ke atasnya, berpuasa pada bulan Ramadhan, menjaga kehormatan dirinya dan taat kepada suaminya maka berhaklah ia masuk syurga dari mana-mana pintu yang ia suka”.

    Dan ingatlah wahai wanita, semua itu terangkum di dalam suatu perkataan iaitu " TAAT "..


    TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA. SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA DISINI

    Ibu Tiri Liyana Jasmay Mohon Cerai

    Kami mula mendengar khabar mengatakan yang bapa Liyana Jasmay bakal bercerai tetapi pula dalam pengetahuan kami pelakon ini mempunyai ibu tiri. 

     

    Utusan Malaysia 24 jam lepas melaporkan yang isteri kedua kepada bapa Liyana Jasmay telah memfailkan permohonan perceraian di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur.

    Tengku Noraizah Sultan Abu Bakar memfailkan permohonan cerai terhadap defendan, Jasmay Md. Shah, 59, mengikut Seksyen 47 Enakmen Undang-Undang Negeri Selangor 2003.

    Jasmay Md. Shah merupakan Pengarah Pengurusan Besta Distributors Sdn Bhd & butir punca permohonan cerai ini tidak di’dedahkan kepada media menurut laporan.

    Kedua dua mereka hadir ke mahkamah tanpa peguam syarie masing masing & Hakim Syarie, Shaiful Azli Jamaludin telah menetapkan 19 Julai sebagai tarikh sebutan semula kes.


    TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA. SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA DISINI

    Ilmu baru yang dapat kita kongsi bersama...


    TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA. SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA DISINI

    Semoga menjadi iktibar kepada kita semua. ( kisah benar )

     
    patut baca cerita ini....:( 

     Kisah ini terjadi sekitar jam 9 malam tadi setelah diminta oleh isteri yang sedang sarat mengandung untuk membelikan nasi goreng. Terbayang wajah isteri yang sedang kelaparan di rumah, saya memecut laju sedikit.

    Setibanya di hadapan Petronas SKVE menghala ke Shah Alam/Banting, sebuah kereta Wira menghentam kereta saya dari belakang. "Bam!" Lantas saya berhenti ke tepi. Keadaan agak gelap walaupun banyak kereta sedang melalui lebuhraya tersebut.

    Seorang lelaki berbangsa India turun dari kereta tersebut yang berhenti di belakang. Lagak jalannya macam gengster dengan tubuhnya yang besar. Saya buka tingkap dan tanya "Apa sudah jadi?"

    "Brek tada makan la, bang!" katanya sambil memandang pada belakang kereta saya. Saya masih berada di dalam kereta.

    "Macam mana ni, bang? teruk ni.. kemek ni.." katanya sambil menggaru-garukan kepalanya.

    Saya jadi serba salah juga, nampak muka mamat ni macam betul-betul bersalah. Namun saya juga teringat kisah-kisah 'langgar dan rompak' sebegini. Untuk keselamatan saya masih bertahan di dalam kereta.

    "Bang, boleh turun tengok tak kalau boleh setel kat sini ke?" umpan mamat tu.

    Saya pun jadi tidak menentu, antara mahu turun dan lihat atau teruskan berada di dalam kereta.

    "Mari tengok ni bang, kemek jugak ni. Kena settle ni.." tambah mamat tersebut.

    Saya pun matikan enjin kereta. Tarik nafas dalam-dalam dan beristighfar. Kemudian saya buka pintu perlahan-lahan. Lain macam pula rasa di dalam hati ni, seolah-olah ada sesuatu yang tidak kena. Saya terus tutup pintu kereta dan meminta nombor telefon mamat tersebut.

    Pada mulanya mamat itu macam gabra semacam untuk berikan no telefonnya kemudian dia minta saya tunggu sekejap dan dia terus ke keretanya di belakang.

    Setelah itu dia berikan no telefon kepada saya untuk saya salin. Katanya itu nombor kawannya seorang lagi yang berada di dalam kereta.

    "Besok saya call" kata saya.

    "Tak nak turun tengok ke ni, bang?" tanya mamat tersebut.

    Saya gelengkan kepala dan terus memecut ke hadapan. Saya perasan ada sebuah kereta Proton Perdana berhenti di hadapan sedikit dari tempat saya berhenti tadi.

    Setelah sampai di restoran di Taman Equine, saya turun dan terus memeriksa belakang kereta saya.

    Apa yang saya dapati ialah LANGSUNG TIADA SEBARANG KEROSAKAN!

    Menggeletar lutut setelah mengetahui situasi yang amat menakutkan berlaku sebentar tadi. Alhamdulillah tiada sebarang perkara yang buruk terjadi.

    Kepada rakan-rakan, semoga kisah ini menjadi pengajaran kepada kita termasuk saya sendiri. Nyawa lebih penting dari kerosakan kereta yang tidak seberapa.

    Memang kita akan berasa geram, marah atau bengang sebab yang dilanggar itu adalah sebuah kenderaan yang kita bayar setiap bulan. Tetapi pertimbangan juga HARUS diberikan kepada keselamatan nyawa sendiri.

    Semoga menjadi iktibar kepada kita semua.

    Seri Kembangan, 10:15 malam, 1 jam setelah kejadian, 18 Jun 2012

    TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA. SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA DISINI

    Titian Perjalanan Seorang Insan...

    Cerita Sedih

    tanpa sedar, menitik air mata baca surat ni..aku copy and paste from satu website..baca, laa..

    Surat ini berjaya 'menyentuh' banyak hati...selain mampu mengingatkan jasa ibu kita di Malaysia , ia mampu menaikkan semangat kita utk terus berusaha dalam lapangan masing2,dgn izin Allah s.w.t. InsyaAllah..

    Juga sesuai dihadiahkan kpd anak2(bg yg sudah memiliki cahaya mata) supaya anak2 kita sentiasa lembut hatinya kesan daripada mmbaca surat ini ,insyaAllah. .
    Terima kasih saudara umarzahrawi kerana menghantar surat ini kepada iLuvislam.com . Surat ini saya bacakan ketika majlis penutup Islamic Awareness Week di Kolej Yayasan UEM suatu masa dulu. Ramai yang menitiskan air mata ketika itu.

    Surat Dari Anak Mak Yang Dah Tak Nakal...

    Mak.....
    Terlalu bosan rasaa duduk membilang hari.....
    Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
    Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

    Mak tau tak.......
    itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
    dan itu juga terakhir kali nya.
    Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
    nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni......

    mak macam dah sedia.....
    Seminggu sebelum tu......
    mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
    Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
    tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih......
    kakak pun rasa hairan.....
    mak tak penah buat gitu.....

    pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak......
    tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam .......
    kengkadang siaran indonesia ..
    mak terus tekun menganyam...
    Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

    Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
    pastu mak jemur karpet-karpet. ..
    pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
    mak biarkan ruang tu kosong..
    rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

    paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
    ada kat dalam almari.....
    ada kat dalam dalam beg.....
    ada dalam ASB.....
    ada kat dalam Tabung Haji..
    mak cakap tak berapa cukup lagi......
    ada kat dalam gulung tikar.....

    masa tu mak perasan takk..??
    kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
    kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
    mak cuma gelak jer...
    eeemmm...bahagiaa nya saat ituu..

    Mak.....
    Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
    bila malam tu kiter sampai dari KL.....
    mak dah dalam kesakitan.
    Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
    mak tetap takmau pi hospital.... .
    dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
    Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
    tapi kiter berkeras juga pujukk..
    nanti di hospital ada doktor...
    ada ubat untuk mak..
    kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

    Mak tetap tak bersetuju... ..
    mak memang degil..
    tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
    Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
    mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
    kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..

    Mak.....
    amponkan kami semua...
    kami nak mak sehat...
    kami sayang mak...
    kami tak mau mak sakit...
    kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
    ampon kan kami yer mak....

    Mak.....
    Malam itu abang bawa mak ke hospital
    dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
    Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
    kiter kata nak beli kereta....
    Mak asyik tanya ajer..
    cukup ker duitt..
    kiter jawab pula...
    kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
    mak gelak ajerr.....

    Lepas tu bila kereta kiter sampai....
    mak buat kenduri kesyukuran... ....
    Dan kiter masih ingat lagi...
    bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....
    Punya la kiter takut...
    kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....
    Bila balik sahaja kampong....
    kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
    Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
    mak tanya kenapa...?
    Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....

    Mak....
    tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
    Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
    mak, kiter menipu mak kan ..
    ampon kan kiter.....
    Mak.....
    Jam 4.30 pagi 19/08 /2006
    Bila tiba aja kat hospital.....
    nurse tengah balut mak dengan kain putih.......
    mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
    Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
    Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
    Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
    mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn

    Mak tau tak....
    Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
    Adik kat sebelah diam melayan perasann...
    Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
    jalan di depan terasa makin kelam.....
    airmata dah tak mampu di tahan....
    Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
    Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
    di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
    kosong. ...sekosong hati ini.....
    Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. .....
    terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

    Mak......
    Kiter masih ingat lagi....
    Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
    Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ....
    Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
    Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
    Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
    Mak perasan tak.....?

    Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
    Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."
    Bila makcik tu kata gitu...
    lagi laaaa laju airmata ni...
    tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

    Mak.....
    Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
    kiter nangis ni.....
    Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
    Takder orang yang bangun lagi.....
    kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
    kiter rindu kat mak....!
    Takpa la....
    nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
    kiter baca yassin untuk mak...
    mak tunggu ya..!
    Mak..
    Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
    Semua anak2 mak mengelilingi mak...
    menatap wajah mak buat kali terakhir....
    Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
    Mak rasa tak....
    masa tu kiter sentuh dahi mak....
    kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
    Kiter tak mampu nak cium mak...
    kiter tak daya....
    kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
    Airmata kiter tak boleh tahan....
    Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
    tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak.....

    Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
    Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
    badan akak terasa panas...
    makk...
    anak mak yang seorang tu demam....

    Mak tauu...
    cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
    Mak.....
    Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
    Begitu terasa kehilangan mak...
    boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
    Dan sampai satu tahap....
    masa tu malam jumaat selepas maghrib....
    Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
    entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
    semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
    tangisan tak dapat dibendung...

    Mak tauu...
    kiter cuba bertahan...
    memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
    Kiter rasa nak telefon mak.....
    nak cakap dengan mak.....
    anak mak yang ni dah tak betul kan ..?
    Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong....
    Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
    Puas la kakak memujuk kiter...
    Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
    Dan akhirnya akak juga nangis.....

    Mak tau tak..
    di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
    rasa nyilu sangat...
    menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
    Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma....
    hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

    Mak....
    cukup la sampai sini dulu....
    kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
    kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
    selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
    kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
    esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
    Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih....
    pastu kawan kiter bgtau...
    simpan je buat kenangan..
    Kiter cuma tau alamat ni aje...
    Takper yer mak...k
    Kiter kasi orang lain baca...
    Kiter stop dulu...
    sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
    akhir kata untuk mak,
    I LOVE YOU SO MUCH
    dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
    memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
    sampai masuk univesiti....
    sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
    boleh rasa duduk kat negara orang... s
    ampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..

     

     

    Sekian, terima kasih


    TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA. SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA DISINI

    TEKA TEKI Di petang hari Ha...cuba teka....jgn pikir yang bukan-bukan tau!!!!!!!!!!!!!

    1) Jilat-jilat bila dah basah baru cucuk, jilat-jilat bila dah basah baru cucuk

    2) Banyak-banyak bas, bas apa yang pandai

    3) Banyak-banyak mi, mi apa yang boleh makan ngan ais

    4) Kenapa anjing kencing angkat sebelah kaki

    5) Apa perbezaan lampu stadium ngan lampu bilik

    6) Apa binatang, badan kecik macam semut tapi mata besar "bulb" mentol

    7) Mana lagi tua, motorsikal ke kereta?

    8) Kangkang peluk, kangkag peluk, bila dah dekat climax pegang buah

    9) Ahmad bin Abu, kambing bin apa? 

    10) Bagaimana nak bezakan ikan betina ngan ikan jantan?
     

    Jangan lihat jawapan nya dulu















    ini jawapannya:-

    1) Masukkan benang dalam jarum

    2) Bas sekolah lah, the only bas pegi sekolah

    3) MILO AIS

    4) Sebab kalau dia angkat dua kaki, dia jatuh sebab tulah dia angkat
    sebelah aje.

    5) Lampu stadium kalau ada 'game' dia pasang, tapi kalau lampu bilik ada 'game' dia padam

    6) Semut yang matanya BENGKAK

    7) Motorsikal......sebab dia pakai tongkat

    8) Panjat pokok kelapa

    9) Kambing binATANG

    10) Ikan betina - ikan duyung, ikan jantan - ikan bakar, mana ada pompuan nama BAKAR


    TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA. SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA DISINI

    There was an error in this gadget

    MY LOVE FOR ANNIVERSARY

    Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...