NAK TAHU ADA APA DISINI. SILA LAH KLIK....

Monday, October 1, 2012

FAKTA PELIK MENGENAI NYAMUK !!!!!

Assalammualaikum.... dan salam sejahtera kepada semua. Di pagi yang mulia ini ingin saya berkongsi sesuatu kepada semua berkaitan dengan NYAMUK. Cuma nak bagi tahu bahawa Allah maha kuasa... makluk sebesar ini pun punya banyak fungsi pada kehidupan di bumi ni.......


* Mempunyai 100 mata di kepalanya
* Mempunyai 48 gigi.
* Mempunyai 3 jantung yang lengkap di perutnya.
* Mempunyai 6 pisau di belalainya yang mempunyai fungsi berbeza.
* Mempunyai 3 pasang sayap.
* Dilengkapi alat pengesan haba yang berfungsi seperti infrared untuk memudahkannya mencari mangsa   pada waktu malam.
* Mempunyai alat pembius agar manusia tidak terasa sakit ketika dihisap darah.
* Dilengkapi alat pemilih darah, nyamuk tidak menghisap sebarang darah.
* Dilengkapi alat pengalir darah yang mengalirkan darah melalui jarum penghisapnya yang sangat sempit dan lembut.
* Hasil penemuan moden, terdapat banyak serangga yang sangat kecil hidup di punggungnya, hanya boleh dilihat melalui mikroskop.

Tak cukup dengan fakta di atas? Ini tambahannya;

1. Nyamuk sudahpun wujud sejak 100 juta tahun lalu

2. Kira-kira 3,000 spesis nyamuk dikenalpasti dan mempunyai kebolehan untuk menyesuaikan diri dengan persekitan dengan cepat. Diketahui hidup banyak di kawasan tropika dan juga Artik.

3. Dari telur ke nyamuk dewasa yang macho hanya mengambil masa 4 hingga 7 hari. Ianya bergantung kepada suhu.

4. Nyamuk betina boleh hidup sehingga 100 hari, tapi nyamuk jantan hanyalah 10 hingga 20 hari saja. Nyamuk betina bertelur sebanyak 100 hingga 300 biji pada satu-satu masa dan sebanyak 1,000 hingga 3,000 biji sepanjang hayatnya.

5. Kibasan sayap nyamuk ialah 300 hingga 600 kali sesaat (itu yang datangnya bunyi “nyyyennng” tu..sebab laju sangat sayap dia).

6. Nyamuk jantan mampu mengesan kahadiran nyamuk betina yang seksi dengan hanya bunyi kibasan sayapnya.

7. Nyamuk juga boleh kenal nyamuk spesis lain dengan hanya berdasarkan bentuk tompok di sayap.

8. Apa makanan nyamuk? Nyamuk makan pelbagai cairan (termasuk darah), dan mineral dari buah-buahan, tumbuhan serta dari sampah sarap dan air bertakung (patutlah banyak nyamuk aedes, dah memang makanannya air bertakung).

9. Nyamuk mampu terbang sejauh 1.5 kilometer dari habitatnya tapi ada spesis yang mampu terbang sejauh 30 kilometer.

10. Bagaimana nyamuk mencari mangsa? Nyamuk mempunyai penglihatan infrared iaitu kebolehan mengesan haba dan juga melalui hembusan gas karbon dioksida. Kita membebaskan haba dan melepaskan karbon dioksida bila bernafas. Senanglah nyamuk ‘target’ kita (kalau pakai selimut tebal, mungkinkah pelepasan haba dapat dikurangkan?

11. Spesis nyamuk yang paling ganas agresif ialah nyamuk yang hidup di kawasan Artik di Kanada. Satu kajian di mana para pengkaji sengaja mendedahkan kaki, tangan dan badan mereka untuk santapan nyamuk. Keputusannya, 9,000 gigitan dalam masa seminit. Kalau dibiarkan, darah kita akan kering dalam masa 2 jam

12. Nyamuk betina saja yang suka menggigit kita. Darah sumber protein untuk mereka hasilkan telur. Nyamuk jantan hanya menghisap cairan tumbuh-tumbuhan.
 
13. Nyamuk memang terkenal menyebabkan penyakit demam malaria, denggi, JE dan sebagainya. Nyamuk juga membawa penyakit kepada haiwan seperti penyakit kecacingan pada lembu dan kuda.

14. Dilabel sebagai ‘makhluk pembunuh’ sebab penyakit demam malaria sudahpun hampir membunuh setengan dari populasi manusia sejak zaman paleolitik.

15. Asal usul nyamuk aedes adalah dari Timur Asia. Mereka sampai ke sana melalui tayar-tayar buruk yang diimport (hati-hati dengan tayar buruk)
TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBACA. SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA DISINI

4 comments:

NM02 said...

hi atie, tengkiu sudi singgah dan terus follow kat blog kite. kite datang serang balas ni. hehehe

atierin.blogspot.com said...

tq yer kerana sudi datang ke blog saya

eMMe said...

Salam Kenal Atie, saya folow kamu juga ya!

Kita suka nyamuk, hahaha..
nyamuk yg perot dia buncit kenyang hisap darah manusia, mesti dia tak larat terbang, senang nak tampo!
hehehehhe...

atierin.blogspot.com said...

hehehe... tul tu dah tak larat sebab terlampau kenyang

There was an error in this gadget

MY LOVE FOR ANNIVERSARY

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...